'cookieChoices = {};' //Sweetest diary

ASSALAMUALAIKUM

Asssalamualaikum and hye visitor...Aku Liyana Lee. Boleh check IG aku @liyanairah_lee | Manusia Biasa | Masih sibuk mencari kebolehan diri | Doakan yg baik-baik utk aku dunia dan akhirat. Tekan Saya utk tutup blog ni


Monday 22 April 2013 • 12:25 • 1 Sweet hearts




^.^

Flashback~

"Eh... Awak. Maaf. Ini phone awak. Ada orang call." Sabrina memandang lelaki itu. Kemudian matanya beralih memandang telefon bimbitnya. 'Nasib baik vibrate je. Kalau tak aku dah kena halau daripada library ni.'. Dia mengambil telefon bimbitnya.

"Owh. Terima kasih." Lelaki itu hanya tersenyum. Lalu dia bergerak keluar daripada perpustakaan KPTM yang serba lengkap itu.

'Pelik. Comel jugak encik tu.. Macam Lee Jong Suk...'

Sabrina keluar daripada perpustakaan. Lalu dia membuat panggilan telefon kepada si pemanggil yang sebentar tadi tidak sempat dijawab panggilan phone-nya.


^.^

Bukan flashback~ (Hehe... pening ke?)

Do you ever feel like breaking down?  
Do you ever feel out of place?  
Like somehow you just don't belong  
And no one understands you
Do you ever want to run away?  

Do you lock yourself in your room?  
With the radio on turned up so loud  
That no one hears you screaming
 
No you don't know what it's like  

When nothing feels alright  
You don't know what it's like  
To be like me...


Lagu Simple Plan memekakkan telinga...

Di satu sudut...
'Macam mana aku nak buat ni? Mampos kalau mereka-mereka tahu. Kantoi nanti. Tak pon perang dunia. Hmm... Susah..susah.. Kena ada back up plan ni!' Hatinya menjerit. Buntu dengan masalah yang sudah lama dia fikirkan jalan penyelesaian. Dah berbulan-bulan dia fikir. Satu idea pon tak masuk. 

Lagi lama dia biarkan, macam-macam masalah pulak yang datang. Sekarang masalah semakin rumit! Semakin teruk!

Dia kembali menyiapkan kerja. Matanya tidak boleh fokus membaca lagi. Ingat senang sangatlah jadi pekerja yang bekelulusan ijazah dalam bidang Computer Science. Huhu... Sakit kepala. Adoi. Nak buat macam mana... nak cari rezeki. Kenalah bersusah-susah dahulu. Kan?

Rumah itu sepi. Tiada sebarang aktiviti yang memekakkan telinga seperti selalu. Dia hanya bersendiri. 

'Esok nak kena jumpa dengan pak cik Mi. Apa aku nak cakap eh? Huhu.' Fikirannya ligat berfikir tentang hari esok. Hari di mana, dia akan berbincang dengan bakal bapa mertuanya! Kompem ada test! Huhu...

Dia menguap... Laptop dimatikan....

Dia menghempaskan badannya ke atas katil....Akhirnya dia terlelap...


^.^

"Selamat Pagi!" Ikmal menjerit kuat. Dia berjaya menyedarkan Azham yang masih berat matanya. Khaliq pula sibuk menyediakan sarapan. Hailaaa... Memang bab makanan selalunya Khaliq yang bertanggungjawab. Nak diharapkan yang lagi dua tu, memang kebulurlah masing-masing.

"Assalamualaikum. Bukan pagi je yang selamat. Kita pon selamat dan sejahtera." Khaliq menegur Ikmal.

Ikmal menggaru-garu kepalanya. Lalu dia membalas kata Khaliq.

"Eheh.. Sory bos."

"Macam kenal pulak dialog yang korang cakap tadi." Azham yang baru lepas menguap bersuara.

"Memang pon. Kan tu dialog iklan dalam Sinar FM, radio kegemaran kau Azham oii.." Ikmal membalas. Khaliq hanya menggeleng.

"Owh.. Iyelah. Patutlah. Haha." Mereka bertiga ketawa. Khaliq yang telah siap menggoreng telur mata kerbau meletakkan makanan tersebut di atas meja.

Ikmal dan Azham pula menyusun pinggan dan cawan. Walaupun budak berdua tu 'slow like a sloth' dalam bidang masak-memasak ni... setidak-tidaknya diorang tahu nak menolong Khaliq yang sememangnya bukan calang-calang orang dalam bidang memasak!

Akhirnya nasi lemak yang dimasak oleh Khaliq itu menjadi santapan mereka bertiga di pagi Sabtu itu.

Salah seorang di antara mereka bertiga, walaupun raut wajahnya nampak tenang, namun di hati resah gelisah. Dia berdebar-debar hendak ke rumah 'Pak Cik'nya. Huhu.


^.^

"Ha... Sampai pun bakal menantu pak cik ni." Pak Cik Mi menyapa lelaki yang wajahnya seiras Lee Jong Suk yang merupakan pelakon di dalam sebuah drama korea suatu ketika dahulu.

"Assalamualaikum Pak Cik." Dia menyalami tangan bakal bapa mertuanya.

"Waalaikumusalam. Duduklah."

'Tak sangka Pak cik Mi nak jumpa aku dekat cafe depan pejabat aku. Ingatkan nak jumpa dekat rumah je. Huhu... Terharu.' Dia membebel di dalam hati. Ye lah, siapa tak terharu... Malam tadi dia baru teringat yang dia bekerja pada hari Sabtu. Baru nak mintak cuti hari ni,,, Alih-alih, Pak Cik Mi nak jumpa dekat tempat dia bekerja.  Selamat...

"Jadi... kiranya kalau Pak Cik nak satukan kamu dengan anak Pak Cik... kamu setuju?" Pak Cik Mi menyoal. Sangat berterus-terang tanpa belok-belok...

'Kesian budak ni. Mak bapak dah tak ada. Terpaksa masuk meminang sendiri. Bagus..bagus.' Hati Pak Cik Mi memuji keberanian lelaki muda itu untuk berterus terang dengannya beberapa bulan yang lalu.

"Kalau Pak Cik izinkan saya untuk menjadikan anak Pak Cik, Sabrina sebagai isteri saya... Saya setuju. Sekiranya tidak.. saya redha" Khaliq tersenyum. Akhirnya, ayat yang keluar daripada mulutnya tidak sama dengan dialog yang di hafal semalaman. Ayat yang lahir daripada mulutnya tadi datang daripada hatinya tanpa dia sedari.

"Macam ni lah. Eloklah kalau kamu dengan Sabrina kahwin cepat-cepat. Sebabnya dua minggu yang lepas, ada dua keluarga datang nak masuk meminang anak dara Pak Cik tu. Kamu jangan risau ye Aliq... Pak Cik tak berkenan dengan budak berdua tu pun." Pak Cik Mi yang merupakan ayah kepada Sabrina menepuk bahu Khaliq. Yang bermaksud Khaliq akan disatukan dengan Sabrina tanpa sebarang halangan.

'Huhu.. Pak Cik... Saya tahu siapa budak berdua tu. Masalahnya macam mana saya nak terangkan dekat mereka berdua? Huhu' Hati Khaliq menangis.

"Err.. Pak Cik... " Khaliq teragak-agak hendak berkata.

"Ye? Ada masalah?" Pak Cik Mi meneguk kopi yang dia pesan sebentar tadi.

"Saya ada satu masalah lah pak cik." Khaliq berterus terang.

"Aik? Masalah apa? Kewangan? Kalau pasal kewa..." Belum sempat Pak Cik Mi mengabiskan kata-katanya. Khaliq terlebih dahulu memotong.

"Eh.. bukan masalah kewangan.. Bab tu saya stabil.. In Sha Allah..." Khaliq hanya tersenyum.

"Saya ada masalah yang lebih rumit daripada masalah kewangan. Ini masalah yang melibatkan hubungan sesama insan." Khaliq menunjukkan muka resah. Pak Cik Mi memahami. Dia menanti Khaliq menyambung kata-katanya.

"Masalahnya.... budak berdua yang datang masuk meminang Sabrina hari tu... Sebenarnya...." Khaliq berjeda bebrapa saat.  Kemudian dia menyambung semula ayatnya......

"...Sebenarnya... housemate saya." Khaliq meraup wajahnya. Terasa beban yang sekian lama dia simpan sendiri menjadi sedikit ringan selepas di luahkan.

Pak Cik Mi sedikit tersentap.

'Tak sangka... Anak dara aku jadi rebutan.' Tiba-tiba hati Pak Cik Mi sedikit bangga.

"Emm... macam ni lah Aliq... Pak Cik ada cadangan... Apa kata..." Akhirnya Khaliq menjadi sedikit lega apabila Pak Cik Mi memahami situasinya. Mereka berdua bekerjasama untuk menyelesaikan masalah yang satu itu.

Syukur...

^.^

'Hmm.. apa aku nak buat ni eh? Taktik baru....' Ikmal mundar mandi di dalam bilik tidurnya. Tidak cukup dengan itu, di ke ruangtamu pula. Dia buntu memikirkan teknik mengambil hati Sabrina. 7 kali dia cuba taktik yang berbeza-beza, penghabisannya Sabrina menolak dirinya.

Jawapan yang diberikan oleh Sabrina ialah... 'Maaf, saya dah berpunya. Please jangan ganggu saya lagi.'

Walaupun sudah 7 kali Sabrina mengulang ayat yang sama... Ikmal tetap tidak percaya. 'Mana bukti yang dia dah berpunya? Dia dah bertunang ke? Rasanya belum.' Ikmal menidakkan kenyataan Sabrina.

Sementara.... Azham  juga sedang berkerut-kerut dahinya memikirkan strategi baru. Dia turut menerima nasib yang sama seperti Ikmal. Dia  di tolak mentah-mentah. Cuma, untuk Azham, ada sedikit tambahan ayat daripada Sabrina... iaitu.. 'Lagipun saya tak kenal awak.'. Wow... ayat yang menyebabkan Azham makan dalam. Huhu..

Tidak lama kemudian...

"Argh! Serabut!" Akhirnya Ikmal dan Azham menjerit kuat. Khaliq yang baru sahaja membuka pintu rumah, terkebil-kebil apabila mendengar jeritan daripada kedua-dua sahabatnya itu.

'Apehal pulak tu?' Khaliq meletakkan gugusan kunci itu di atas meja. Dia berjalan menuju ke ruang tamu.

"Weah.. korang. Dah makan ke belum ni? Kenapa menjerit tadi?" Khaliq membuka butang baju kameja hitam-nya yang begitu melemaskan itu. Kesian betul, hari Sabtu pun kena kerja. Huhu. Tapi tak apa, Khaliq dah biasa.

"Belum. Tak selera." Ikmal menjawab.

"Malas nak makan." Azham pula memberikan jawapan.

Khaliq hanya menggeleng kepala. Dia kemudian berjalan menuju ke dapur. Baju kamejanya di masukkan ke dalam mesin basuh. Badannya terasa melekit.

Bukannya dia tidak tahu mengapa budak berdua tu jadi macam tu... Mana pernah budak berdua tu tolak nak makan. Itu semua tipu belaka.

Tengoklah nanti, lepas dapur rumah tu berasap, kompem budak berdua tu datang ke dapur dan bertanya... 'Aliq, kau masak apa ni?' , tak pun 'Aliq, kenapa makanan yang kau masak ni kuat sangat baunya?'. Kesimpulannya, kedua-dua ayat tersebut, membawa maksud... 'Kami lapar. Nak makan sekali boleh?'.

Khaliq yang sudah tidak berbaju itu, mencapai tuala, dia menuju ke bilik air. Untuk membersihkan diri.

Selesai membersihkan diri, pintu tandas dibuka. Khaliq menuju ke ruangtamu. Kelihatan kedua-dua sahabatnya tertidur. Ikmal dah lena atas sofa. Manakala, Azham terbongkang atas lantai.

Agaknya letih sangat kut berperang dengan diri sendiri.

'Patutlah sunyi sepi. Tidur rupanya kanak-kanak ni.' Khaliq melangkah mendekati mereka berdua. Dia mengejutkan kedua-duanya.

"Weah.. Lu dah solat ke belum ni? Bangun...bangun." Itulah ayat untuk mengejutkan mereka berdua daripada lena.

Akhirnya, Khaliq berjaya menyedarkan kedua-duanya daripada lena. Mereka bertiga solat berjemaah.


^.^

Sabrina sedang membasuh pinggan mangkuk yang telah penuh di dalam singki tanpa sebarang bunyi.

Ayahnya masuk ke dapur.

"Kakak..... buatkan ayah Kopi.. hantar dekat depan ye." Sabrina mengagguk. Akur.

Selang beberapa minit....

"Nah.. ni kopinya ayah." Selesai melaksanakan tugasnya, Sabrina hendak melangkah ke dapur semula. Namun langkahnya mati apabila ayahnya bersuara.

"Kakak.. duduk sekejap. Ayah ada benda nak bincang." Wajah Pak Cik Mi kelihatan tegas. Sabrina mula cuak.

'Ada apa ni? Aku ada buat salah ke? Tak pun....Eh! Takkanlah ayah tahu yang budak berdua tu sibuk nak ngorat aku?'

Sabrina melabuhkan punggunya di sofa panjang berdekatan dengan kerusi malas yang sedang diduduki oleh ayahnya.

"Kakak... kakak kenal dengan Khaliq?" Pak Cik Mi memulakan bicara.

'Khaliq? Khaliq senior masa aku belajar dulu tu ke? Seingat aku, dia tu jelah Khaliq yang aku kenal pun... Khaliq mana yang ayah maksudkan ni?'

"Khaliq... yang sama-sama belajar dekat KPTM dengan kakak tu lah." Pak Cik Mi memberitahu. Nampak jelas kerutan di wajah anak daranya itu.

'Aik? Ayah ni boleh baca fikiran orang ke?'

"Hmm.. membebel apa dalam hati tu? Ayah tanya ni, kenapa tak jawab?" Pak Cik Mi menggeleng kepala.

'Ish... Seram pulak dengan ayah ni. Betul ke ayah boleh baca fikiran Sab ni? Huhu.'

"Owh, Khaliq tu... Kenal lah jugak. Kenapa dengan dia?" Gila lah! Khaliq yang muka macam Lee Jong Suk tu mestilah aku kenal! Haha... Aku kan peminat dia! hoho...

"Baguslah kalau macam tu. Ayah ingat nak buat dia jadi menantu ayah." Lancar sahaja mulut Pak Cik Mi menyatakan hasrat yang sebenar.

Sabrina pua tercengang. Degupan jantung berdetak dengan laju. Darah pula sedang  meluncur laju di dalam saluran darah. Nafas sudah tidak teratur.

Sabrina tidak tahu hendak membalas kata-kata ayanhnya. Dia juga mengalami masalah untuk memberikan reaksi. Namun, wajahnya jelas kelihatan pucat.

'A...aku... salah dengar ke?' Sabrina menelan liur.

"Haa... kakak... Dah kenapa pulak muka tu pucat? Kenapa? Tak setuju ke?"

Sabrina terus mengangguk laju. 'Eh! Sab setujulah ayah!' Namun, ayat itu hanya di dalam hati. Sabrina gembira bukan kepalang! Terasa seperti terbang di awangan! Terasa bahagia kerana dia bakal menjadi milik kepada putera impian. Yeay!

"Amboi... Lajunya angguk. Tak malu rupanya anak ayah ni ye." Pak Cik Mi yang sudah bangun itu hanya menggosok kepala anaknya.

Sabrina kebungkaman.

Setelah ayahnya berlalu pergi... Dia menepuk perlahan kepalanya sambil berkata, "Aduh Sab! Kenapalah kau ni gatal sangat? Kan dah kantoi! Huhu."


^.^

Selang beberapa hari...

'Alright! Masa untuk menjalankan misi!' Khaliq memberikan semangat kepada dirinya semasa dia berdiri di hadapan cermin.

Khaliq keluar daripada biliknya. Dia sabar menunggu kepulangan Ikmal dan Azham.

'Hmm... tengok tv dulu lah.' Televisyen dihidupkan. Khaliq melayan cerita kegemarannya, 'School'. Khaliq terlalu suka dengan cerita korea tersebut sehingga dia sanggup membeli CD untuk cerita tersebut. Nak kata dia ni peminat cerita-cerita Korea, tak ada pon. Dia mana kenal cerita korea selain daripada cerita 'School' tu. Huhu...

Owh ye! Sebenarnya, Khaliq gemar dengan cerita tersebut adalah kerana dia pernah terbaca di dalam blog Sabrina semasa mereka belajar dahulu! Sabrina menyatakan wajahnya seiras dengan seorang pelakon di dalam cerita tersebut! Jadi, alasan itulah yang telah mendorong dirinya untuk meminati cerita korea yang satu itu. Huhu....

Hey... Ingat Ikmal je ke yang ushar blog Sab? Khaliq pon sama. Yang bagusnya, Ikmal langsung tak perasan bahawa nama Khaliq pernah menjadi topik di dalam entri untuk blog Sabrina. Hehe... Memanglah Ikmal tak perasan, sebab Sabrina guna nama glamor Khaliq semasa dia masih bergelar pelajar di KPTM, iaitu 'Senior Kapista'.

Asal bagi gelaran 'Senior Kapista' adalah daripada pensyarahnya sendiri. Sebabnya semasa semester pertama, Khaliq teramatlah nakal dan jahat terhadap pensyarahnya itu. Mujurlah pensyarahnya itu seorang yang penyabar. Walaupun pada ketika itu Khaliq sangat kapista, dia tetap juga membantu pensyarahnya itu. Dia sengaja mahu mengusik pensyarahnya kerana pensyarahnya itu merupakan kakak tirinya.

Pada ketika itu, Khaliq tidak menyangka yang dia akan bertemu semula dengan kakak tirinya selepas mereka terpisah kerana ayah dan ibu tirinya meninggal di dalam kemalangan.

Semasa ibu tiri dan ayah Khaliq masih ada, dia selalu juga mengamalkan perangai kapistanya terhadap kakak tirinya itu. Tetapi Khaliq masih lagi menghormati kakak tirinya itu. Dia kapista kepada insan itu kerana kakak tirinya itu terlalulah lemah orangnya. Tidak tahu hendak mempertahankan dirinya sendiri.

Namun, di akhir cerita kakak tirinya semakin pandai mempertahankan diri dek kerana perbuatan kapista Khaliq yang sedikit sebanyak telah menguatkan semangatnya.  Jadi, Khaliq tak adalah nak kapista sangat dengan dengan Kak Ila. Dia cuma mahu mengajar kakak tirinya itu supaya tidak terlalu lemah semangatnya.

Jadi, itulah kisah asal usulnya gelaran 'Senior Kapista'! (Kapista-Jahat)

Kemudian, Ikmal dan Azham pulang ke rumah serentak. Mereka sejak tadi memandang Khaliq yang terleka menonton cerita kegemarannya. Ops... silap, dia bukan menonton tetapi mengelamun.

"Assalamualaikum Ya Khaliq. Kenapa kau nak kami balik awal ni?" Ikmal terus merampas alat kawalan jauh daripada tangan Khaliq yang baru sahaja tersedar daripada mengalamun. Ikmal mengambil pula bantal kecil yang elok terletak di atas sofa. Dia berbaring di hadapan televisyen. Siaran ditukar.

Azham pula mencapai pemotong kuku, dia memotong kukunya yang semakin panjang. Nasib baik bersih.

"Owh... Aku ada benda nak settle dengan korang kejap lagi. So, aku nak mintak korang untuk pakai baju Melayu kejap lagi. Ikut aku pergi satu tempat."

Serta merta... Krik..krik..krik... Aktiviti Ikmal dan Azham terhenti.

"Er...... Apa jadahnya nak kena pakai baju Melayu? Apa kau nak ajak kami pergi kenduri kahwin kah?" Azham bersuara. Pelik dengan permintaan Khaliq. Ikmal dan Azham saling berbalas pandangan.

"Ikut jelah. Okey? Aku nak siap dulu. Cepat sikit siap. Sebab hal ni penting sangat." Khaliq bangun, meninggalkan sahabatnya.

'Jangan terkejut beruk sudah. Huhu' Sempat lagi Khaliq berharap.


^.^

"Er... kenapa kita pergi masjid? Zohor kan dah lepas? Nak tengok ceramah ke? Kalau nak tengok ceramah.. kenapa tak cakap awal-awal... Kalau tak aku dah bawak buku nota. Ish..." Ikmal merengek. Dia tidak berpuas hati kerana tidak dimaklumkan yang mereka akan mendengar ceramah.

"Ish.. kau ni... Bukan nak dengar ceramah. Tu.. cuba tengok. Kau rasa ada apa?" Khaliq menunjukkan mereka berdua orang ramai yang baju mereka hampir sama warnanya. Ye... warna baju tu hampir sama dengan baju Khaliq. Bezanya. Baju Khaliq lebih menyerlah.

'Kejap! Kenapa aku perasan baju Khaliq ni macam baju.... err..... ' Ikmal memandang Khaliq dari atas hingga bawah. Dia berfikir...

Akhirnya mereka bertiga berhenti di hadapan  pintu masjid. Orang ramai sudah masuk ke dalam. Tinggal mereka bertiga sahaja yang masih ada di luar.

Khaliq akhirnya... Menarik tangan kedua-dua rakannya. Mereka bertiga saling berpandangan.

Khaliq menarik nafas sedalam-dalamnya. Lalu dihembuskan dengan perlahan. Supaya debaran di hati menjadi tenang.

Ikmal dan Azham menanti Khaliq memulakan bicara. Tangan dilepaskan.

"Er... korang..." Khaliq membetulkan suaranya...

"Sebenarnya... Aku nak menikah hari ni." Khaliq memberitahu cerita sebenarnya.

"Apa lu cakap?! Cicak kobeng lah kau! Lain kali kasi tahu awal-awal lah der! Adoi. Lu bikin gua terkezut ma!" Ikmal tersenyum lalu menepuk-nepuk bahu Khaliq tanda dia gembira dan senang mendengar berita yang tidak di sangka-sangka itu. Namun, wajah Khaliq kelihatan tawar. (Pale? Pucat...Heh)

"Aik... Aliq? Kenapa kau nampak macam tak gumbira? Bukan ke sepatutnya.. sepatutnyalah.. kau gembira?" Azham perasan dengan air muka Khaliq yang tidak menunjukkan riak kegembiraan.

"Ke kau kena kahwin paksa? Atau perempuan yang bakal jadi isteri kau tu bukan pilihan kau?" Ikmal pulak menyoal.

"Weh korang. Aku sebenarnya keberatan nak bagitahu korang. Sebab aku takut korang benci dengan aku lepas ni." Khaliq sekali menggenggam lengan kedua-dua sahabatnya.

Ikmal dan Azham menunjukkan riak tidak mengerti.

"Tak faham? Keberatan nak bagitahu apa ni?" Kening Azham ternaik sedikit.

"Listen carefully. Ehem..ehem.. Bismillahirrahmanirrahim.." Khaliq sekali lagi mengela nafas. Ikmal dan Azham sabar menanti.

"Sebenarnya... aku akan berkahwin dengan Sabrina. Perempuan yang korang gaduhkan tu. Aku...aku.. mintak maaf sangat... Aku memang dah lama nak bagitahu... Aku nak bagitahu masa hari yang korang masuk meminang Sabrina. Masa tu aku ingat nak kasi tahu Ikmal je. Sebab aku tahu Ikmal memang dah lama minat dekat Sabrina. Tapi, aku terkejut masa tu. Sebab kau, Azham dengan Ikmal sama-sama nak masuk meminang Sabrina masa hari yang sama. Sumpah aku memang terkejut yang korang sebenarnya nak masuk meminang Sabrina." Khaliq berhenti bercerita. Dia menundukkan wajahnya.

Ikmal dan Azham... hanya mengeluh. Tidak tahu hendak marah atau bersimpati.

Kemudian, Ikmal menepuk perlahan bahu Khaliq.

"Bro, sebenarnya kau dah lama suka dekat Sab ke? Patutlah senang sangat kau dapat semua butiran pasal Sab hari tu." Ikmal cuba mengawal perasaannya yang sedang bercampur aduk itu. Dia perlu berfikiran positif. Member nak mendirikan masjid beb... Takkan nak marah-marah? Bunga bukan sekuntum. Chill sudah.

Khaliq hanya mengangguk.

Giliran Azham bersuara.

"Aliq... Hmm... Macam mana aku nak cakap eh. Okey...okey... Aku dah lama kawan dengan kau. Aku .. aku.... " Dia berjeda. 'Ya Allah, tabahkanlah hati ku. Janganlah Engkau biarkan aku memusuhi sahabatku sendiri.' Azham berdoa.

Dia menyambung ayatnya... "... aku redha kalau jodoh aku dengan Sabrina tak ada. So, kau tak perlu takut. Aku sokong kau untuk jadi suami untuk Sabrina. Mungkin kau lebih sesuai untuk Sabrina. Buktinya, kau lebih matang daripada kami berdua. Mungkin kau jodoh yang terbaik untuk Sabrina."

Ikmal hanya mengiyakan kata-kata Azham sebentr tadi. Entah mengapa, hati mereka menjadi lembut untuk menerima kenyataan itu.

Khaliq menjadi sedikit lega. Akhirnya mereka bersama-sama berpelukan. Air mata Khaliq mula menitis. Dia terharu dengan keteguhan ikatan persahabatan di antara mereka bertiga.

"Tapikan bro. Ada syarat." Ikmal memandang Azham. Mereka berdua mengangguk sambil tersenyum.

"Apa dia?"

"Jaga crush kitorang baik-baik. Jangan lukakan hati dia eh?" Mereka bertiga ketawa.

Pak Cik Mi yang sedari tadi hanya memerhati. Keluar daripada tempat persembunyian. Dia menepuk bahu Khaliq.

"Dah selesai. Jom, masuk... Majlis dah nak bermula." Pak Cik Mi menghadiahkan senyuman kepada ketiga-tiga anak muda itu.

Ikmal, Khaliq dan Azham menyalami Pak Cik Mi.

Akhirnya , majlis berjalan dengan lancar. Tiada sebarang masalah berlaku. Semua yang hadir gembira melihat majlis yang sangat bermakna itu. Majlis di mana dua insan disatukan dengan keredhaan Allah. In Sha Allah.

Sabrina sah menjadi isteri kepada putara idamannya, Khaliq. Menitis juga air mata Sabrina. Terharu. Rupanya selama ni dia tidaklah bertepuk sebelah tangan.

Siapa kata, kalau kita terlalu bencikan seseorang itu, orang yang kita benci tu jadi milik kita? Hey... jodoh tu rahsia Allah.

Jadi, berdoalah agar kita ditemukan dengan jodoh yang sesuai dengan kita. Okey?


^.^

Jadi, setelah setahun berlalu. Khaliq tidak lagi tinggal serumah dengan Azham dan Ikmal. Namun, mereka tetap bertemu. Masih lagi utuh hubungan persahabatan mereka seperti selalu.

Sabrina pula semakin tembam. Khaliq selalu mencubit pipi Sabrina yang tembam dan gebu itu. Maklumlah, orang sedang berbadan dua ni memang kiut miut. Ecece... Dengar cerita nak dapat kembar... Wah! Murah rezeki! Ececece...

Semenjak Sabrina mengandung, banyak pantang larang si Khaliq. Dah mengalahkan doktor dan bidan pulak gayanya. Nasib baiklah Sabrina ni isteri yang taat. Untung Sabrina, dapat suami yang caring, pandai memasak dan protactive. Hehe.. Dan semestinya romantik! Haha...

Yang bagusnya, lepas sahaja sebulan lebih majlis perkahwinan Khaliq dengan Sabrina berlangsung... Ikmal mendirikan rumah tangga dengan gadis pilihannya sendiri yang dia kenali di pejabat. Manis orangnya.  Namanya, Sabrina jugak... Haha..... Jangan salah faham, bini Okmal tu bukan bini Khaliq. Nama je sama. Orang lain-lain ye. Harap maklum. Hehe.

Manakala, Azham pula baru sahaja bertunang dengan gadis yang selalu dia benci suatu ketika dahulu... Iaitu, Fiya. Gadis yang pernah mendapat gelaran daripada Azham dan Ikmal semasa di sekolah menengah iaitu "Minah Laser'.

See.. kan dah kata, jodoh itu rahsia Allah.

Kerja kita sekarang ni, berusaha untuk memperbaiki diri agar sentiasa menjadi hamba yang baik kepada Allah SWT dan berdoa agar kita ditemukan dengan jodoh yang sesuai dengan kita. Supaya kita dan pasangan kita dapat melahirkan baitul Muslim. Supaya generasi akan datang adalah generasi yang kuat iman dan taqwanya serta mampu membangunkan agama Islam agar berdiri teguh seperti zaman kegemilangannya dahulu. Di mana, orang Islam sangat kuat agamanya dan sentiasa taat kepada perintah Allah dan rasulnya.

Semoga kita menjadi hamba yang baik disisi-Nya. Amin.. In Sha Allah.

THE END.



^.^

- So, itulah kisahnya. Jadi... CC kepada Sabrina (N2)... This story utk you.. okey? And, sorry sebab jalan cerita yang sedikit tunggang-langgang. And... terima kasih kerana sudi membaca karya ku yang tidak seberapa ini. TQ.. Assalamualaikum. May Allah Bless you.-


Labels:


1 Comments posted :

Anonymous Anonymous said... 22 April 2013 at 17:47

w'salam.
kehkehkeh. kasahamnida ;) ni pun dah cukup okey sbagai hadiah dri kau untuk aku. tengs lagi skali ;) akhirnya, khaliq jgak :) lega bukan iqmal. kahkahkah.

Post a Comment


Follow or leave ?

Chatting Here


Don't use harsh word
Put your blog url

SHOUTBOX CODE HERE
Post history





Template By: Kawaii Lady
Some stuff: